<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

-->

Zniczkowy wyjazd do Berlina

W ramach projektu „Pieśni polskiego, wschodniego pogranicza na 19 Jarmarku Bożonarodzeniowym w Berlinie – Lichtenberg” współfinansowanego z Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej w dniach 30.11 – 03.12.2012 r. odbył się wyjazd zespołu „Zniczka” z Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego do partnera Powiatu Hajnowskiego – Dzielnicy Berlin – Lichtenberg w Niemczech.
Od dawna marzyliśmy o kilkudniowym wyjeździe z całą Zniczką na wycieczke, dlatego wiadomość, że wyruszamy pod koniec listopada do Berlina niezmiernie nas ucieszyła. Swoją przygodę rozpoczęliśmy w piątek (30.11.2012r.) o 4 rano. Było jeszcze ciemno kiedy na plac przed Urząd Gminy przyjechał autokar. Wszyscy zebrani zaczęli wsiadać i jak najszybciej zajmować najlepsze miejsca. Daleka podróż minęła w miłej atmosferze, jednak w powietrzu mieszały się różne emocje. Jedni czuli zdenerwowanie, inni radość z powodu czekającego nas sprawdzianu. Chcieliśmy pokazać wszystkim ze nasze próby i spotkania nie pójdą na marne. Dzięki temu zaproszeniu przez poczuliśmy się w pewnym stopniu docenieni.
Wyruszylismy w podróż w stronę Berlina, jednak Warszawa była tak cudowna i nie chciała nas za szybko wypuścić i w ramach integracji w stolicy spędziliśmy dwie godziny w korku. Po upływie 13 godzin w autokarze w końcu byliśmy na miejscu…
Berlin przywitał nas deszczową, piękną pogodą, a do tego nasze pozytywne nastawienie górowało. Wypoczynkowa część przyjazdu pozwoliła na regenerację sił po długotrwałej podróży oraz poznanie nowych interesujących miejsc takich jak świąteczny jarmark. Był to wspaniały wspólnie spędzony czas, dający szansę na jeszcze lepszą integrację Zespołu.
Następnego dnia wypoczęci całą grupą zeszliśmy na śniadanie, po którym udaliśmy się do muzeum Bodego, gdzie przywitał nas Pan Patrick Golenia. Na wstępie zrobił nam niespodziankę i zaczął mówić po polsku. Opowiadał bardzo ciekawie i zachęcał nas do dyskusji. Nasze zaskoczenie było bardzo pozytywne. Dowiedziawszy się ciekawych informacji wszyscy udaliśmy się na obiad. Po chwili odpoczynku nasz zespół pojechał na pierwszy koncert, który odbył się w ośrodku dla osób niepełnosprawnych „Lazarus”, później zostaliśmy zaproszeni na skromny poczęstunek. Następnie wybraliśmy się do centrum handlowego Lindencenter na kolejny występ w tym dniu. W zaprezentowanym repertuarze chóru najważniejsze miejsce zajęły oczywiście kolędy, które były przeplatane ludowymi pieśniami, charakterystycznymi dla naszego regionu. Piękne, wschodnie brzmienia i melodie zwracały uwagę uczestników spotkań i amatorów świątecznych zakupów, którzy przystawali z uwagą i zaciekawieniem dając się na chwilę uwieść czarowi śpiewu.
Program pobytu w Berlinie urozmaicony został poznawaniem symboli niemieckiej stolicy – Bramy Brandenburskiej, Parlamentu, Goldenelse, wieży telewizyjnej, pozostałości muru berlińskiego wraz z nierozerwalnie z nimi związanymi elementami ich historii. .
Głównym punktem wizyty ,i ostatnim zarazem, był występ na Jarmarku Bożonarodzeniowym organizowanym tradycyjnie przed ratuszem Dzielnicy Berlin – Lichtenberg, podczas którego mieszkańcy Berlina wspólnie spędzają czas w przedświątecznym, bożonarodzeniowym nastroju.
Widzieliśmy, że wszyscy się uśmiechają i dobrze się bawią przy naszym śpiewaniu. Zwiedziliśmy jarmark Bożonarodzeniowy z rękodziełami, na którym pieniądze z zakupionych rzeczy są przeznaczane np. na biedne dzieci. Po kiermaszu mieliśmy ostatnią wykwintną kolację z Panią przewodnik i resztą ekipy. Na kolacji pojawiły się łzy wzruszenia… Ostatnia noc była bardzo krótka i nawet nie obejrzeliśmy się, a już nadszedł czas powrotu do rzeczywistości. Droga powrotna była spokojna i szybko upłynęła.
Niewątpliwą zaletą była możliwość zaprezentowania się publiczności w kraju. Ponadto mogliśmy przybliżyć słuchaczom rodzinne tradycje, kulturę białoruską i oczywiście muzykę. Spływające wciąż słowa pochwały i uznania, ciepłe słowa widzów, pokazują, że nasz wysiłek się opłacił. Nasz zespół utwierdza w przekonaniu, że daliśmy z siebie najwięcej na ile było nas stać!

Zniczka-Milena Sawick

Więcej zdjęć w galerii poniżej: