<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

-->     Wakacje 2011 - Litwa

W dniach 19 - 24 sierpnia b.r. 45 uczniów z hajnowskich szkół: z Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego i Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce: uczestniczyło w zajęciach (warsztaty i wycieczka) zorganizowanych przez parafię prawosławną Św. Trójcy w Hajnówce i Bractwo Młodzieży Prawosławnej przy parafii Św. Trójcy w Hajnówce.

20 sierpnia odbyły się zajęcia profilaktyczne nt. uzależnień, które poprowadziła pani pedagog z Zespołu Szkół Ogólnokształcących Elżbieta Wołkowycka. Dwugodzinne warsztaty urozmaicone były ciekawymi metodami, wspólną dyskusją, projekcją filmu o szkodliwości nałogów , pozwoliło to młodzieży oderwać się od szarości dnia codziennego: komputera, telewizji i pisania sms... Tego dnia wieczorem wyjechaliśmy na wycieczkę na Litwę do Druskiennik i Wilna Naszymi opiekunami byli ks. Andrzej Busłowski, Lilla Busłowska, Anna Bagrowska i Barbara Puczyńska.

Podróż rozpoczęliśmy spod Hajnowskiego Domu Kultury, gdzie po pożegnaniu rodziców i krótkiej modlitwie ruszyliśmy w trasę. Na granicę dotarliśmy około godziny 10.00, gdzie zatrzymaliśmy się na krótki postój, by wymienić złotówki na lity. Tuż po jej przekroczeniu przesunęliśmy nasze zegarki o godzinę do przodu. Następnie skierowaliśmy się w stronę Druskiennik. Park Wodny w Druskiennikach był pierwszym punktem naszej wycieczki, spędziliśmy tam 3 godziny. Wszyscy byliśmy zachwyceni atrakcjami jakie na nas tam czekały. Kilka różnych zjeżdżalni wodnych, trzy baseny kąpielowe, w tym jeden na zewnątrz, sauna sucha i parowa, ogromne jacuzzi - to tylko niektóre z nich. Osoby, które nie wybrały się na basen, miały okazję zobaczyć pobliską cerkiew: p.w. Ikony Matki Bożej "Wszystkich Strapionych Radość" w Druskiennikach. Około godziny 16.00 czasu litewskiego wyruszyliśmy w drogę do Wilna. Droga ta minęła nam bardzo szybko, gdyż zmęczeni szaleństwami na basenie zasnęliśmy. Część z nas obudziła się, dopiero gdy autokar zajechał pod bramę Starego Miasta w Wilnie, zwaną Ostrą Bramą. Tam wzięliśmy nasze bagaże i już na piechotę udaliśmy się w stronę monasteru Św. Ducha, gdzie był przygotowany dla nas nocleg. Po zakwaterowaniu w pokojach, udaliśmy się na kolację.

Wieczorem mieliśmy zaplanowany krótki spacer po Starym Mieście. Idąc wąskimi, brukowanymi uliczkami, podziwialiśmy zabytkową architekturę miasta. Około godziny 21.30 wróciliśmy do monasteru.

Drugi i ostatni dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od uczestnictwa w Świętej Liturgii, którą sprawował Arcybiskup Wilna i całej Litwy Innocenty w cerkwi klasztornej Św. Ducha. Wszyscy mieliśmy możliwość pokłonić się relikwiom trzech męczenników wileńskich: Antoniego, Jana i Eustachego. Osoby chętne mogły przystąpić do sakramentu spowiedzi i św. Eucharystii. Po nabożeństwie udaliśmy się do swoich pokoi na śniadanie, które przygotowały nasze koleżanki. Pogoda niezbyt nam dopisywała, gdyż niebo było zachmurzone, a co jakiś czas padał mały deszczyk. Jednak nie zważając na nią, po śniadaniu udaliśmy się do cerkwi Św. Trójcy Na jej zewnętrznych ścianach mogliśmy obejrzeć fresk przedstawiający męczenników wileńskich w miejscu ich stracenia. Zobaczyliśmy też miejsce, gdzie powstała III część "Dziadów" Adama Mickiewicza i celę Konrada. O godzinie 11.30 wróciliśmy do monasteru na obiad, po którym kontynuowaliśmy zwiedzanie. Zobaczyliśmy m. in. Katolicką katedrę wileńską – Św. Stanisława, wzgórze Giedymina, z którego mogliśmy podziwiać całe Wilno, cerkiew św. Mikołaja, Ostrą Bramę wraz z Kaplicą Ostrobramską.

Po intensywnym zwiedzaniu mieliśmy czas wolny. Część z nas przeznaczyła go na kupowanie pamiątek i robienie zdjęć. Jednak spora grupka młodzieży wolała delektować się smakiem pysznych naleśników w jednej z naleśnikarni na Starym Mieście lub też wybrała się na zakupy, w celu zakupienia prowiantu na drogę.

Około godziny 16.00 zanieśliśmy nasze bagaże do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Tak jak i poprzednim razem, podróż rozpoczęliśmy modlitwą. Do granicy, gdzie zatrzymaliśmy się na postój, dotarliśmy bardzo szybko. Aby opróżnić nasze portfele z litów, część z nas udała się do kantorów, by wymienić je z powrotem na złotówki, a część do sklepu, żeby wydać je na słodycze :) W momencie gdy nasze portfele był już lżejsze, a zegarki cofnęliśmy o godzinę, wjechaliśmy do Polski. Całą drogę w autokarze było słychać wesołe rozmowy i śpiewy. Do Hajnówki dotarliśmy około godziny 21.45.

Wszyscy, z pewnością, będziemy miło wspominać ten wyjazd. Akcja Lato 2011 - Wycieczka do Wilna i Druskiennik możliwa była dzięki dotacji z Urzędu Miasta w Hajnówce Serdecznie dziękujemy.