<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

-->     Pielgrzymka do Wilna 11.11.2007

W dniach 29-30 października 2007 roku z błogosławieństwa metropolity Sawy odbyła się autokarowa pielgrzymka do Wilna. Uczestnikami byli uczniowie klas licealnych Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce nad którymi opiekę duchową sprawowali ks. Andrzej Busłowski i ks. Jan Wołkowycki. Opiekunem była również dyrektor szkoły Nina Łukasik.
Pierwszym punktem naszej podróży był średniowieczny zamek gotycki (z początku XV w.) w Trokach, położony na wyspie jeziora Galwe. Zbudowany przez księcia Witolda, w 1655 został zniszczony przez wojska moskiewskie. Okazało się, że zamek w poniedziałek jest nieczynny. Musieliśmy się zadowolić widokiem murów zewnętrznych i jeziora. Nasza wizyta w Trokach nie potrwała zbyt długo, lecz uzyskany w ten sposób czas poświęciliśmy na odwiedzenie cmentarza na Rossie w Wilnie. Wchodząc na jego teren, skierowaliśmy się najpierw na grób marszałka Józefa Piłsudskiego i jego matki. Na czarnej granitowej płycie wyryto napis: „Matka i serce syna”, obok które leżały świeże kwiaty od Polaków odwiedzających ten grób. Następnie spacerując jego alejkami, odczytywaliśmy nazwiska osób tutaj pochowanym – znamienitości życia społecznego, naukowego i kulturowego. Niektóre z tych postaci były nam znane z lekcji historii.
Punktem docelowym był prawosławny monaster św. Ducha w Wilnie. Po obiedzie pokłoniliśmy się relikwiom św. Jana, Antoniego i Eustachego i udaliśmy się do Ostrobramskiej Kaplicy Najświętszej Marii Panny. Obecnie postać Bogurodzicy zakrywa błyszcząca złotem ryza (koszulka). Widoczna jest tylko wyrazista twarz i skrzyżowane na piersiach dłonie. Na całą kompozycję wizerunku Ostrobramskiej Ikony Matki Boskiej składają się dwie korony nałożone jedna na drugą.
Potem otrzymaliśmy odrobinę czasu wolnego. O godzinie 17:00 udaliśmy się do cerkwi św. Ducha na nabożeństwo wieczorne. Duże wrażenie robi wnętrze tej cerkwi. Jest ona bardzo bogato zdobiona na wzór barokowych kościołów. Imponujący jest potrójny ikonostas o charakterze rokokowym. Po nabożeństwie i kolacji udaliśmy się wraz z opiekunami na wieczorny spacer po Wilnie. Trzeba tutaj zaznaczyć, że jest to piękne miasto, ale nocą wygląda po prostu cudownie.
Następny dzień rozpoczęliśmy od udziału w porannym nabożeństwie. Po śniadaniu jeden z duchownych o. Witalij z cerkwi św. Ducha został naszym przewodnikiem. Na początek przybliżył nam historię tej pięknej cerkwi. W 1597 roku na mocy przywileju króla Zygmunta III Wazy zbudowano tu drewnianą cerkiew. W 1638 roku wzniesiono cerkiew murowaną na wzór jezuickiego kościoła św. Kazimierza. W 1749 roku świątynia spłonęła, pozostały tylko mury. W wyniku przebudowy w latach 1749-1753 cerkiew otrzymała swój obecny wygląd. W 1850 roku w krypcie podziemnej zbudowano kaplicę, w której znajdowały się relikwie świętych prawosławnych - Jana, Antoniego i Eustachego. Obecnie znajdują się one w cerkwi głównej. Obok cerkwi wznosi się dzwonnica. Następnie zwiedziliśmy cerkiew Zaśnięcia Bogurodzicy, cerkiew św. Mikołaja i sw. Paraskiewy , kościół św. św. Piotra i Pawła, kościół św. Stanisława. Widzieliśmy także zespół Uniwersytetu Wileńskiego i Pałac Prezydencki. Po obiedzie podziękowaliśmy mnichom z monasteru św. Ducha w Wilnie za gościnę i udaliśmy się w drogę powrotną.