<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

-->     Niezapomniane wakacje

Nasze panie Irena Ignatowicz,. Halina Iwaniuk, Anna Wawreszuk zorganizowały dla grupy młodzieży Zespołu Szkół z DNJB zajęcia w ramach tygodniowego projektu „Na szlaku – śladami kultur”. Projekt ten został dofinansowany przez Burmistrza Miasta Hajnówka. We wtorek wszyscy przyszliśmy do szkoły na godzinę 9. Zajęcia rozpoczęliśmy od rysowania plakatu z hasłem projektu. Następnie spotkaliśmy się z naszą szkolną panią pedagog Aliną Ławrynowicz, która poprowadziła zajęcia integracyjne pt: ”Startujemy w bezpieczne wakacje”. Zajęcia oprócz zabawy i mnóstwa śmiechu niosły dla nas życiową prawdę, że musimy mieć świadomość, iż każdy nasz czyn niesie za sobą konsekwencje. Kolejnym etapem naszego dnia była wizyta w Muzeum Kultury Białoruskiej na wystawie krzyży. Dzięki temu mieliśmy okazję poznać stare, kute krzyże pochodzące z pobliskich cmentarzy. Z wystawą zapoznał nas pan A. Charkiewicz, który opowiadał historię każdego z krzyży. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że wystawa jest bardzo ciekawa.
W środę wszyscy o 8:00 wsiedliśmy do autokaru. Z Hajnówki wyruszyliśmy do Supraśla, do monasteru NMP, gdzie podziwialiśmy „Muzeum Ikon”. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem: „To naprawdę świetne, że z pozoru zwykłe ikony, można ukazać w taki sposób” – Ela Filipiuk. Potem zwiedziliśmy cerkiew leżącą na terenie monasteru. Następnie spacerkiem udaliśmy się do siedziby Knyszyńskiego Parku Krajobrazowego, który mieści się w zabytkowym Dworku Zachertów. Tam obejrzeliśmy wystawę o faunie i florze Puszczy Knyszyńskiej oraz wystawę o pszczelarstwie i bartnictwie na Podlasiu na przestrzeni wieków. Obejrzeliśmy również fasadę Pałacu Buchholtzów oraz zabytkowe domy tkaczy. Z Supraśla pojechaliśmy do wsi Kruszyniany. Tam obejrzeliśmy meczet, a nasze koleżanki wyraźnie były zainteresowane islamem, najwięcej pytań zadawała Natalia Socha i Renata Tuszyńska: „Czy zwierzchnik duchowny – imam musi mieć koniecznie dwoje dzieci?” Każde pytanie wywoływało śmiech nie tylko nasz , ale i przewodnika po meczecie. Potem zwiedziliśmy cmentarz islamski – mizar, dziwiąc się oryginalnym imionom oraz tradycji, że umarłego nie chowa się do grobu w trumnie tylko w 13 metrowym płótnie. Wszyscy byliśmy zmęczeni i głodni. Ale w Krynkach mieliśmy zapewniony obiad: „Taki pyszny rosołek był!” Natalia ;). W Krynkach zwiedziliśmy nieczynne już synagogi oraz urokliwe uliczki miasteczka. Pani przewodnik zwróciła naszą uwagę na niepowtarzalny układ rynku w stylu francuskim, od którego odchodzi 12 uliczek. Kolejnym etapem była wizyta w Białostoczku w Prywatnym Muzeum Regionalnym „Kresowego Muzycznego Domu”. Tam właściciele muzealnego domu oprowadzali nas po pokojach, opowiadając historię umieszczonych tam eksponatów. Byliśmy w pokoju z eksponatami muzycznymi, w „Pokoju Babuni”, w saloniku secesyjnym – „raju dla każdego mężczyzny”;), oraz w salonie z pianinem, sofą i innymi eksponatami. Największe wrażenie na naszych kolegach Grześku Plewie i Michale Jakimiuku sprawiły tamtejsze dziewczyny: „super panienki” :D. Następnego dnia mieliśmy wyruszyć na rajd rowerowy. Było nas dużo, mimo że deszczowa pogoda nie dopisywała. Przed wyjazdem pan S. Czykwin udzielił nam wielu rad, dotyczących bezpiecznej jazdy. Pouczył nas jak konserwować rowery oraz jak dokonywać drobnych napraw, np. gdy zabraknie powietrza w oponach. Następnie wyruszyliśmy ulicami Hajnówki i dotarliśmy do kaplicy grobowej w Dubinach, gdzie spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem, historykiem Pawłem Woszczenko, a potem zwiadziliśmy stary cmentarz. Paweł przedstawił historię tych ziem i opowiedział o pracach związanych z renowacją cmentarza. Zaprosił chętnych do prac porządkowych i renowacyjnych. Zmarznięci (i głodni :D) wyruszyliśmy do „Chaty Stefana” w Nowoberezowie. Tam czekało na nas ognisko, kiełbaski i… strusie. Największą pasjonatką karmienia strusi była Paulina Filipiuk, która zauroczyła się w strusiach i chyba ze wzajemnością, bo strusie ciągle ją „poddziobywały” – wiadomo: „kto się czubi, ten się lubi”. Wszyscy wyruszyliśmy do Hajnówki po męczącym, ale ciekawym dniu.
Ostatniego dnia wszyscy w atmosferze śmiechu i żartów kończyliśmy malowanie naszego plakatu i dzieliliśmy się wrażeniami.

Anna Jaroszuk

słuchamy opowieści pana A. Charkiewicza o krzyżach

zwiedzamy Niebieską Salę w Muzeum Ikon

w odbudowanej obronnej cerkwi w Supraślu

Meczet w Kruszynianach

my w meczecie

mizar – stara część cmentarza

Przewodnik Dżemil opowiada o pochówku w islamie

Marysia i Paulina w kapeluszach z pierwszej połowy XX wieku w muzeum w Białostoczku

pan S. Czykwin udziela nam ostatnich wskazówek i w drogę...

przy kapliczce Bazylewskich w Dubinach

pan Paweł Woszczenko opowiada o starym cmentarzu w Dubinach

ognisko w Nowoberezowie

Ania z koleżankami przy pracy twórczej

plakat naszego zadania „Na szlaku – śladami kultur”