<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

    -->     PEACE- Lekcja Tolerancji





Podobnie jak w latach ubiegłych, tak i w tym roku do naszej szkoły przyjechała grupa praktykantów, aby w ramach projektu PEACE- Lekcja Tolerancji organizowanego przez AIESEC, szerzyć porozumienie między kulturowe, wymieniać się poglądami i doświadczeniami, prezentować swoje kraje, kulturę i ich obyczaje oraz prowadzić dyskusje na temat tolerancji. Tegoroczna, czwarta już edycja projektu, podobnie jak poprzednie, organizowana jest po patronatem Programu Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP). Głównym celem projektu jest uwrażliwienie młodych ludzi na potrzeby osób odmiennych ras, kultur czy religii, oraz uświadomienie młodzieży, że inny nie znaczy gorszy. Przez poznanie do zrozumienia- oto hasło przewodnie.

Nasi goście są studentami działającymi w międzynarodowej organizacji studenckiej AIESEC. Stowarzyszenie powstało w 1948 roku w Sztokholmie w celu przywrócenia równowagi powojennej Europie, integracji międzynarodowej i szerzenia zrozumienia kulturowego. Ułatwia młodym ludziom podróżowanie, poznawanie odległych zakątków świata i zdobywanie doświadczeń życiowych przez praktyki, naukę i pracę za granicą (w ramach wolontariatu) Przez siedem dni, od 20 do 27 lutego studenci: Amal Abdelgayed z Kanady, Sirinapha Demake z Tajlandii, Denis Martnez Criado z Hiszpanii i Marc Burgholzer z Austii prowadzili lekcje z licealistami i gimnazjalistami z naszej szkoły. Zajęcia miały różnorodną formę: począwszy od przybliżenia nam kilku podstawowych informacji o ich rodzinnych stronach, oglądanie filmów (np. o sytuacji ludzi w krajach Trzeciego Świata) poprzez uczenie się tańców narodowych a na dyskusjach kończąc. Temat jednej z takich dyskusji brzmiał: Polska jest krajem zamożnym* dla 1,2 mld ludzi na świecie.

























Rozmawialiśmy o problemach naszego kraju, potrzebie edukacji, szansach jakie daje integracja europejska. To była doskonała okazja do szlifowania swojego angielskiego. Dużo rozmawialiśmy o naszych krajach, sposobach ich rozwoju, cechach narodowych, ludziach. Do najciekawszych wymian poglądów dochodziło na gruncie nieoficjalnym. Jednym słowem były to prawdziwe lekcje tolerancji. Ten projekt naprawdę przybliżył nam odmienność Tajlandii, Hiszpanii, Austrii, Kanady. Dla uczniów, którzy brali udział w zajęciach, z pewnością nie są to już obcy…

Nasi goście zamieszkali w domach czterech uczennic. Po zajęciach w szkole, każdego dnia inna grupa licealistów zajmowała się nimi i zapewniała rozrywki. Spacerowaliśmy po naszym mieście, wspólnie oglądaliśmy wystawy w Muzeum Kultury Białoruskiej, w Domu Kultury i Ośrodku Promocji Regionu. Pochwaliliśmy się także naszą puszczą Białowieską i samą Białowieżą. Byliśmy w Soborze Świętej Trójcy w Hajnówce. Dla Sirinaph, która jest buddystką była to pierwsza wizyta w prawosławnej świątyni. Ona również po raz pierwszy w życiu zobaczyła śnieg. Dziewczyna chodziła bez czapki i trochę zmarzła, co przypłaciła niegroźnym przeziębieniem. Pod czułą opieką swojej rodziny, szybko wróciła do zdrowia.

Wszyscy studenci zwracali uwagę na serdeczność spotkanych w Hajnówce ludzi i gościnność rodzin, które ich przyjęły. Bardzo podobało im się to, co tutaj zobaczyli i czego się dowiedzieli. To był ich pierwszy tydzień w Polsce. Pozostałe osiem spędzą na wizytach na podobnych zasadach w innych szkołach wschodniej części naszego kraju.




<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<